Langaton peruutuskamera autoon
Langaton peruutuskamera autoon
Langaton peruutuskamera on yleensä helpompi asentaa autoon kuin johdollinen. Langattomassa järjestelmässä kuvasignaali siirtyy kamerasta näyttöruudulle käyttäen WiFi-yhteyttä.
Langattomat peruutuskamerat toimivat aina 2,4GHz avoimella taajuudella. Tätä avointa taajuuskaistaa käytetään lukuisten muidenkin teknisten laitteiden tiedonsiirto kaistana mm. matkapuhelimet, valvontakamerat, kassajärjestelmät jne. jne. Tästä johtuen taajuudella on erittäin paljon liikennettä. Suuri liikenne määrä taas aiheuttaa niin sanottuja ruuhkatilanteita, jotka saattavat näkyä analogista yhteyttä käyttävissä kameroissa erilaisina häiriöinä tai jopa toimintakyvyttömyytenä.
Tästä päästäänkin aiheeseen hinta-laatusuhde. Peruutuskameroissa(kaan) halvalla ei saa hyvää. Analogitekniikkaa käyttäviä kameroita saa hankittua yleensä 30-60 eurolla ja järjestelmiä(kamera+näyttö) hieman päälle sadan euron hintaluokassa. Jos haluaa varmatoimisen ja häiriöttömän peruutuskamerajärjestelmän autoon, kannattaa hankkia ainoastaan digitaalista tiedonsiirtomenetelmää käyttäviä laitteita. Digi-tekniikalla toimivia kameroita löytyy useita eri malleja ja hinnat vaihtelevat 120-400 välimaastossa. Kalleimmat kamerat ovat yleensä ammattikäyttöön suunnattuja pitkän kantaman(jopa 100 metriä) laitteita. Henkilö-, paketti-, ja matkailuautoihin saa järjestelmiä joissa kamera ja näyttölaite muodostavat keskenään salatun(=häiriötön) kuvayhteyden. Näiden kamerajärjestelmien hinnat vaihtelevat 250-700 euron välillä.
Meidän suosituksemme on siis digitaalista tiedonsiirtotekniikkaa käyttävät peruutuskamerat. Itse asiassa emme edes myy näitä analogisia halpakameroita.
Langattoman peruutuskameran laatuun vaikuttaa myös muut tekijät, kuten kuvanlaatu ja viive.
Kuvanlaatua on vaikea Ilmaista teknisin termein samaan tapaan kuin vaikkapa esimerkiksi television näyttötarkkuuksia ja muita ominaisuuksia. Voimme kuitenkin vakuuttaa, että kaikissa myymissämme kameroissa on riittävän hyvä kuvanlaatu esteiden ja muiden asioiden havaitsemiseen.
Viive. Tämä on erittäin tärkeä asia puhuttaessa langattomista peruutuskameroista. Viivettä ei saisi olla lainkaan tai sen pitää ainakin olla niin mitättömän pieni, ettei se aiheuta vahinkoa. Ajattelepa, että kamerassa on 2:n sekunin viive. Tällöin olet voinut jo törmätä takana olevaan esteeseen vaikka näytön kuvassa näyttäisi vielä olevan vapaata liikkumatilaa. Tällaisiakin kameroita valitettavasti markkinoilta edelleen löytyy. Meidän myymämme kamerat ovat testattuja ja viivettömiä(viive alle 10ms). Myös EU on määritellyt paljonko viivettä peruutuskameran kuvassa saa olla ja jopa jotkin auton katsastajat ovat alkaneet puuttumaan asiaan.
Katso Suomen suosituin peruutuskamera Garmin BC 30
Katso suurempiin autoihin suunniteltu langaton kamerajärjestelmä
Comments (2)
Moi,
Minulla on Taycan haluaisin siihen peruutuskameran (ja ehkä myös dash camin), onko teillä tarjota tähän vaihtoehtoa?
Pete
Tällä hetkellä esim BC 50 peruutuskamera ja tähän yhdistettävä Garmin-navigaattori on hyvä vaihtoehto.
Kojelautakameroita on erikseen myynnissä.
Löytyy myös navigaattori Garmin DriveCam 76 jossa integroitu kojelautakamera ja tähän saa myös BC 50 peruutuskameran yhdistettyä.