Parkkitutka varaosat, vianselvitys ja huolto

Parkkitutkien viat

Yleensä parkkitutka lopettaa toimintansa kokonaan jos auton järjestelmä havaitsee siinä vian. Lähes aina vika johtuu vioittuneesta tutka-anturista. Jo yksi vioittunut anturi aiheuttaa koko tutkajärjestelmän toimimattomuuden. Tämä johtuu autoon rakennetun turva järjestelmä ansiosta. Kuvitellaanpa vaikka että auton takana on 4 tutkasilmää joista kaksi vasemman puolinmaista eivät toimi, mutta oikealla olevat kaksi toimivat. Jos tutkajärjestelmä tällöin antaisi merkin esteestä toimivilla oikean puolisilla antureilla, kävisi niin, että vain vasempaan kulmaan jäävä este ei aiheuta hälytystä ja auto voi törmätä esteeseen tutkan siihen reagoimatta. Tämän takia siis koko tutkajärjestelmä menee vikatilaan, mikäli yksikin anturi lopettaa toimintansa.

Tutka vikoja voi selvittää itse

Jos tutka lopettaa toimintansa:

  • Voit kokoilla laittaa peruutusvaihteen päälle ja kokeilla tutka-anturien päältä sormella värisevätkö ne. Jos esimerkiksi 3 värisee ja yhdessä ei tunnu mitään, on juuri tämä yksittäinen silmä mitä todennäköisimmin rikki. Vian saat korjattua vaihtamalla anturin uuteen.
  • Voit käyttää OBD-vikakoodinlukijaa. Käytä lukijaa jossa on auton merkkikohtainen ohjelmisto ja se pystyy lukemaan kaikkien ohjausyksikköjen viat. Suosittelemme tähän esimerkiksi merkkikohtaisia iCarsoft i900- tai V2.0- sarjan laitteita tai monimerkkitesteriä iCarsoft CR PRO. Tällöin OBD-testeri näyttää yleensä suoraan mikä anturi on rikki. Lukijat ilmaisevat tämän yleensä numerolla. Anturit on numeroitu autossa luvuilla 1-4, 1-6 tai 1-8(joissain autoissa jopa 10) riippuen anturien määrästä järjestelmässä.
  • Voit tilata varaosa tutka-anturin ja vaihtaa sen yksitellen jokaisen autossa olevan anturin tilalle, niin kauan että vika selviää. Antureitahan saattaa toki olla pimeänä myös useampi, joten suosittelen käyttämään tässä testissä vähintää kahta uutta anturia. Ja jos toista ei tarvita, voit jättää sen talteen varaosaksi.
Peruutustutkan anturi PSA9663821577 sopii useisiin Citroen ja Peugeot malleihin

Tutka-anturien vaihto

Tutka-anturit on yleensä helppo vaihtaa autojen alkuperäistutkajärjestelmissä. Antureissa on lukittuvat haitat ja virtaliitin. Ota virtaliitin irti, avaa lukitusklipsit anturista ja vaihda uusi osa tilalle. Auton takaosassa tämä onnistuu yleensä ilman auton purkamista, puskurin alta pääsee käsiksi antureihin. Joissain automalleissa joutuu irroittamaan(tai raottamaan) pohja muoveja tai koko puskurin.

Parkkitutka varaosat

Helpoin tapa selvittää soveltuva varaosa on irroittaa viallinen anturi ja lukea sen päältä osanumero. Osanumero on yleensä muotoa esim. PSA9663821577 tai 0015427418 tai A 221 542 04 17.

Parkkitutkien kestävät merkkikohtaiset varaosat voit tilata helposti verkkokaupastamme, liikkeestämme tai soittamalla meille. Voimme selvittää yhteensopivuuden mahdollisesti myös auton rekisteritunnuksen perusteella.

Meiltä löydät parkkitutka varaosat kattavasti seuraaviin automerkkeihin:
Audi, BMW, Citroen, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Seat, Skoda, Volkswagen, Volvo

Sekä joihinkin malleihin:
Fiat, Ford, Chrysler, Dodge, Jeep, Land Rover, Porsche

Katso kaikki merkkikohtaiset parkkitutka varaosat tästä

 

 

Tilaa uutiskirje sivun alareunasta, niin saat jatkossa hyödyllisiä ohjeita, vinkkejä ja tietoa tuotteistamme.

Jaa tämä artikkeli

Comment (1)

  • Alina Reply

    Meillä autossa on ollut välillä häiriöitä parkkitutkan kanssa, kun on lunta satanut enemmän. Hienoa, että näitä vikoja voi itsekin selvittää, mutta itse olen päättänyt luottaa BMW-huoltoon, sillä tekniikka ei ole oma osaamisalueeni. Tosi hyvä tietää joka tapauksessa, että teiltä saa saa kätevästi parkkitutkavaraosat.

    27.10.2023 at 11:15

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *